KDO JSEM

ThDr. Kateřina Brzáková Beksová, Th.D.

Mé hodnoty

Výběr terapeuta možná ovlivní, za koho se Vy sami budete považovat. Správná volba Vám pomůže hledat světlo ve stínu, a to s ohledem na Vaši životní realitu, abyste našli vlastní dobrou cestu – a tím i nový způsob, jak se na sebe dívat. A protože se časem můžete stát trochu podobnější svému průvodci, je důležité vybrat si člověka, který vás inspiruje k tomu, abyste byli nejlepší verzí sebe sama.

Portfolio

Vzdělání

 

  • Dalet institut, Kids’ Skills přístup zaměřený na řešení, mezinárodní ambasador / 2025
  • PVŠPS v Praze, Sebezkušenostní výcvik v dynamicky orientované psychoterapii / 2022
  • TU v Liberci, CDV, Studium v oblasti pedagogických věd se zaměřením na speciální pedagogiku / 2018
  • UK v Praze, HTF, Státní rigorózní zkouška (ThDr.) / 2009
  • UK v Praze, HTF, Státní doktorská zkouška (Th.D.) / 2008
  • TU v Liberci, FP, Pedagogika pro absolventy VŠ / 2003
  • UK v Praze, HTF, studijní program Teologie, studijní obor Psychosociální vědy (Mgr.) / 2002

Odbornou kvalifikaci jsem získala na Univerzitě Karlově, kde jsem nejprve absolvovala magisterské studium a následně i doktorát zaměřený na psychosociální aspekty života seniorů a etická témata v geriatrické péči. 


Vzdělání jsem dále rozšířila o pedagogiku, následně speciální pedagogiku. Absolvovala jsem sebezkušenostní výcvik v dynamické psychoterapii (606 hodin), výcvik v Kids’ Skills a koučing.

Praxe

 

  • 2023 – dosud Dobrovolnický program při KSS FP TUL „Přijďte k nám na vejšku!“
  • 2014 – dosud odborná asistentka s vědeckou hodností, Katedra sociální práce a speciální pedagogiky Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci
  • 2007 – dosud vzdělávání, poradenské a konzultační služby, terapie, OSVČ
  • 2004 – dosud lektorka, konzultantka a garantka pro VCT o.p.s, Turnov
  • 2002–2024 třídní učitelka v malotřídce, výchovný poradce v ZŠ Kobyly
  • 2003–2006 Gymnázium Jana Palacha v Turnově, učitelka
  • 1999–2001 Dobrovolník ve FN Motol
  • 1998–2001 Pracovník v sociálních službách

Profesní profil

Působím jako odborná asistentka na Katedře sociální práce a speciální pedagogiky Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci. Věnuji se výuce předmětů zaměřených na sociální práci (zejména etika, psychohygiena, psychosociální komunitní trénink)
a speciální pedagogiku (např. psychopedie, reflexe praxí). Kromě výuky vedu závěrečné práce studentů a podílím se na rozvoji praktických kompetencí v rámci studia (https://kss.fp.tul.cz/katedra/lide-na-katedre?view=article&id=12:brzakova-beksova-katerina&catid=9).

Od roku 2023 na katedře organizuji dobrovolnický program zaměřený na vzdělávání dospělých osob s poruchou intelektu, duševním onemocněním nebo vícenásobným postižením. Tento projekt umožňuje studentům zapojit se do přímé práce v inkluzivním prostředí a mně osobně přináší cenné zkušenosti v oblasti vedení týmu a komunitního přístupu (https://kss.fp.tul.cz/aktuality/novinky-na-katedre/aktivizacni-program-prijdte-k-nam-na-vejsku).

Do června 2024 jsem zároveň pracovala jako třídní učitelka prvních dvou ročníků na venkovské malotřídní škole. Ve škole jsem rovněž pro všech 9 ročníků zastávala roli výchovné a kariérní poradkyně. ZŠ Kobyly pro mě měla osobní význam – vyučovala zde moje maminka, studovala jsem zde já i moji blízcí. Díky úzkému propojení se školním prostředím jsem získala hlubší porozumění každodenní praxi inkluzivního vzdělávání a fungování komunitních vztahů.

Dlouhodobě se věnuji lektorské činnosti v oblasti sociální práce a pedagogiky. Od roku 2004 garantuji a vyučuji v akreditovaném rekvalifikačním kurzu pro pracovníky v sociálních službách pod Vzdělávacím centrem Turnov. Specializuji se na témata jako psychologie, psychopatologie, etika a profesní identita. V rámci praxe spolupracuji s organizacemi jako Fokus Turnov, Alzheimer Home Sychrov nebo Zdravotně-sociální služby Turnov (https://vctu.cz/nabidka/socialni-oblast/akreditovany-pracovnik-v-socialnich-sluzbach/).

Vlastní poradenskou praxi provozuji od roku 2007. Ve své profesi vycházím z přesvědčení, že kvalitní péče o druhé vyžaduje neustálé sebevzdělávání, sebereflexi a profesionální pokoru. Pravidelně absolvuji supervize, od roku 2024 se zároveň připravuji na získání kvalifikace supervizorky.

Mé pracovní zaměření je dlouhodobě ovlivněno hlubokým zájmem o podporu lidí s mentálním postižením a duševním onemocněním, stejně jako osobními zkušenostmi z oblasti paliativní péče. Od dětství mě provází silné prožívání odpovědnosti za druhé a potřeba být oporou tam, kde je to třeba. Tuto profesní i lidskou cestu vnímám jako přirozené spojení teorie a praxe, které mi umožňuje nahlížet na problémy komplexně – s respektem k individuálním příběhům i systémovým souvislostem.

Další vzdělávání

Výběr:
 
  • Supervize (pravidelně od r. 2020)
  • Kouč se zaměřením na osobní rozvoj – ve výcviku, 133 hodin (Radka Loja, 2025)
  • Základní krizová intervence – ve výcviku, 56 hodin (Remedium, 2025)
  • Psychosociální podpora v perinatálním období (NÚDZ, 2025)
  • Týden pro rodinu (TUL a Rodinný svaz, 2025)
  • Rodinná politika a opomíjené otázky demografického vývoje (Senát PČR, 2025)
  • Žáci s PAS v hodinách cizího jazyka na běžné ZŠ/SŠ (TUL, 2025)
  • Duševní zdraví těhotných a žen po porodu (TUL, 2025)
  • Kazuistický workshop, Individuální i skupinová práce s lidmi
    s poruchou intelektu (TUL, 2025)
  • Prevence a řešení ohrožení mladých (Parlament ČR, 2024)
  • Konference PRO-ŽÍT (KÚ LK, TUL, 2024)
  • Generativní AI jako pomocník učitele (NPI, 2024)
  • Transakční analýza v supervizi (David Kryštof, 2023)
  • Výchova dítěte v rodině (SPC pro ZP, 2022)
  • Vedení poradenského rozhovoru (NPI, 2022)
  • Dítě jako oběť a svědek domácího násilí (EDUPOL, 2021)
  • Cesty spolu – Spolupráce asistenta pedagoga a učitele (NIDV, 2019)
  • Sexualita lidí se ZP (Freya, 2018)
  • Současné otázky profesionální sociální práce (Sociální služby profesionálně, 2018)
  • Lektorské dovednosti – moderní metody v andragogice, didaktické hry, lektorský styl (TUL, 2018)
  • Současné otázky profesionální sociální práce (ELVA HELP, 2018)
  • Ohrožené dítě a jeho včasná detekce pedagogem (SŠ a MŠ Na Bojišti Liberec, 2017)
  • Supervize pro pedagogické pracovníky (NPI, 2016)
  • Rozvoj čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ (TUL, 2014)
  • Efektivní učení (VCT, 2013)
  • Zvyšování stresové tolerance (VCT, 2010)
  • Etická výchova v praxi (NIDV, 2010)
  • Předlékařská první pomoc (SZŠ, 2008)

Moje publikace

Seznam mé dosavadní publikační činnosti zaměřené na oblast vzdělávání a pomáhání (https://kss.fp.tul.cz/katedra/lide-na-katedre?view=article&id=12&catid=9)


BRZÁKOVÁ BEKSOVÁ, K., RYŠLAVÁ, H., NÁDVORNÍKOVÁ, L., BJØRKE, A., PALOUNKOVÁ, Z. AND LOPUŠAN, L. 2025.
Aspects of Learning Motivation of Adults with Intellectual Disability.
In. ACC JOURNAL Volume 30 (2024): Issue 3 (December 2024). Pp. 27-36. eISSN 2571-0613. ISSN (Print) 1803-9782.

 

BRZÁKOVÁ BEKSOVÁ, K., NÁDVORNÍKOVÁ, L., 2024.
Prevence předčasného ukončení u kombinované formy studia. Prevention of early termination in the combined form of study.
In: PRESSLEROVÁ, P. (ed.) a kol. Vysokoškolské poradenství – aktuální výzvy a trendy. Sborník příspěvků z konference. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 22. 5. 2024. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. S. 28-37. ISBN: 978-80-7603-492-1. DOI 10.14712/9788076034921.

 

Z. BRAUMOVÁ, L. NÁDVORNÍKOVÁ, K. BRZÁKOVÁ BEKSOVÁ., 2024.
Drop-out Prevention In The Study Of Special Education And Social Work.
In: ICERI2024 Proceedings, Conference name: 17th annual International Conference of Education, Research and Innovation: 11-13 November, 2024. Seville, Spain. pp. 4563-4569. ISBN: 978-84-09-63010-3. DOI 10.21125/iceri.2024.1129.

 

BJORKE, A., BRAUMOVÁ, Z., BRZÁKOVÁ BEKSOVÁ K., NÁDVORNÍKOVÁ, L., PALOUNKOVÁ, Z. RYŠLAVÁ, H. 2024.
Activation of Adults with Intellectual Disabilities in the University Environment.
In FERGUSON, B. T., NAPIER, A. F. (eds.). Internationl Association of Special Education – 18th Biennal Congerence Proceedings. S. 43–49. ISBN #978-0-9890212-5-8. (17 %).

 

BRZÁKOVÁ BEKSOVÁ, K., PALOUNKOVÁ, Z., 2024.
Speciální pedagogika jedinců s poruchou intelektu.
Liberec: TUL. ISBN 978-80-7494-692-9.

 

Pastorační péče o seniory


BRZÁKOVÁ BEKSOVÁ, K., 2024.
Pastorační péče o seniory.
In: KOLÁŘ, P., LIGUŠ, J., 2024. Poimenika. Pastorační služba církve
v kontextu tradice a současnosti. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-5454-6. S. 315-322.

 

BRZÁKOVÁ BEKSOVÁ, K., NÁDVORNÍKOVÁ, L., 2023.
Pracovní povinnost a nově vzniklá subpopulace studujících se specifickými potřebami. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. Vol. 19,
No. 1 (7): Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu vzdělávání. S. 49-66. ISSN 2633-7890 (online). DOI 10.14712.25337890.139

BRZÁKOVÁ BEKSOVÁ, K., NÁDVORNÍKOVÁ, L., 2023.
Překvapivě pozitivní profit původně traumatizující pracovní povinnosti v sociální službě.
Sociální práce/Sociálna práca, 23(3). Brno: ASVSP. ISSN 1805885X (online). Dostupné z: https://socialniprace.cz/online-clanky/prekvapive-pozitivni-profit-puvodne-traumatizujici-pracovni-povinnosti-v-socialni-sluzbe/

 

BRZÁKOVÁ BEKSOVÁ, K., NÁDVORNÍKOVÁ, L., 2022.
Ohlédnutí za osobními zkušenostmi a pocity z pracovní povinnosti.
In: KUCHARSKÁ, A. (ED.) a kol. Vysokoškolské poradenství – aktuální výzvy a trendy. Sborník příspěvků z konference. Praha, 25. května 2022. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. S. 59-69. ISBN 978-80-7603-352-8. DOI 10.14712/9788076033528

 

Vyžádaný rozhovor. Jana Kuklová.
13+ o Světovém dni prarodičů a seniorů.
Rozhlas – Radio Proglas. 23. července 2021, 13:18. https://zpravy.proglas.cz/13/13-o-svetovem-dni-prarodicu-a-senioru/

 

BRZÁKOVÁ BEKSOVÁ, K., NÁDVORNÍKOVÁ, L., 2021.
Prvotní reflexe pracovní povinnosti u studujících pomáhajících profesí.
In: Politické, ekonomické, sociální a technologické výzvy pro sociální práci – Sborník textů z XVIII. ročníku Mezinárodní vědecké konference Hradecké dny sociální práce, Hradec Králové 23. září 2021. ISBN 978-80-7435-833-3. S. 182-189.

 

BRZÁKOVÁ BEKSOVÁ, K., NÁDVORNÍKOVÁ, L., 2020.
Lidská práva jako součást vzdělávání sociálních pracovníků. Sociální práce jako nástroj prosazování lidských práv a zkušenosti z oblasti sociální práce v období koronavirové krize: Social work as a tool for human rights enforcement and experience from the field of social work during coronavirus crisis
: sborník textů z XVII. ročníku mezinárodní vědecké konference Hradecké dny sociální práce, 2020. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-802-9.

 

BRZÁKOVÁ BEKSOVÁ, K., 2017.
Jinakost je výzvou charakteru.
In: Kalábová, H., Meier, M., eds., Jinost ve výchově a sociálních vědách. Liberec: TU v Liberci, s. 38–46. ISBN 978-80-7494-346-1.

 

Geriatrická problematika v pastorální péči


BRZÁKOVÁ BEKSOVÁ, K., 2013.
Geriatrická problematika v pastorální péči (Postulát křesťanské etiky
v péči o seniory).

Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2296-5. Foto_Geriatrie

 

BEKSOVÁ, K., 2005.
Jak rozumíme stáří a co o „posledních věcech člověka“ mínili filozofové Aristoteles, Aurelius a Seneca,
In: Teologická Revue, HTF UK v Praze 1/2005, ISSN 1211-7617, 76. ročník, s. 88-95.

Komu jsem vděčná

V mém životě jsou lidé, bez nichž bych dnes nemohla dělat to, co miluji – pomáhat druhým a naplňovat své profesní sny. Mé upřímné poděkování a hluboký vděk patří především:

 

  • manželovi Janu Brzákovi za podporu ve všem, čemu věřím a zastání
    v tom, co dělat neumím či nestíhám;
  • dětem Adélce a Vítkovi za jejich jedinečnost, lásku a citlivé zrcadlení mých hodnot i chyb;
  • milujícím rodičům a laskavým prarodičům za šťastné dětství, které mě ukotvilo ve víře v morální hodnoty, dobro a laskavost a mému bratrovi, Ing. Martinu Beksovi, za významnou oporu v období dospívání;
  • znovu své mamince, Mgr. Stanislavě Beksové, za silný pedagogický vzor, a dále všem důležitým učitelům a inspirativním osobnostem – zejména Hele Poulové, naší moudré a drahé kmotře, paní profesorce Mgr. Věře Bártové, paní PhDr. Ivetě Pelcové, paní profesorce PhDr. Anně Hogenové, CSc., ale nejvíc paní profesorce PhDr. RNDr. Marii Vágnerové, CSc., která je mým největším odborným vzorem;
  • nejbližším přátelům, věrným a srdečným duším – především Martinu Burianovi, Jiřce Stanislavové, Jitce Plotové, Mgr. Romaně Kuboňové, Mgr. Jitce Dufkové a Mgr. Pavlu Kolářovi, Th.D., M.T.S. – kteří dlouhodobě utvářejí můj humanistický pohled na svět a na něž se mohu kdykoli a ve všem spolehnout;
  • kolegům z oblasti psychoterapie – především MgA. Oskaru Bábkovi, Ph.D., Andreasovi Triandafilu, Mgr. Gabriele Jankovičové a Ing. et Mgr. Ivetě Turkové, MBA – za cenné terapeutické zkušenosti, a také Mgr. Tereze Dostálové za inspirativní a důležitá doporučení pro moji praxi;
  • ředitelce Mgr. Lence Meixnerové, MBA, a jejímu týmu za možnost spolupráce s organizací Fokus Turnov;
  • a v neposlední řadě svým milým kolegům z Katedry sociální práce
    a speciální pedagogiky FP TUL a z Vzdělávacího centra Turnov za každodenní podnětnou spolupráci, ve které nacházím smysl i radost.

Každý z těchto lidí ovlivnil mou cestu a pomáhá mi být tím, kým jsem.

ZAJÍMAVOSTI Z OBORU / AKTUALITY

Blog

Společně u stolu – o rodinných rituálech a emoční inteligenci

Společně u stolu – o rodinných rituálech a emoční inteligenci

V polovině května 2025 jsme se na Katedře sociální práce a speciální pedagogiky FP TUL zapojili do celostátní iniciativy Týden pro rodinu. Téma letošn...
Přečíst
Jak nás zvíře vrací k sobě: lekce mindfulness a self-regulace

Jak nás zvíře vrací k sobě: lekce mindfulness a self-regulace

Naslouchat příběhům, které formují lidské životy, je práce naplňující. Zároveň ale, i když skončí, zanechává v mé mysli ozvěny slov a pocitů. Potřebuj...
Přečíst
Jak přemýšlím o ceně terapie

Jak přemýšlím o ceně terapie

Cenu psychoterapie neurčuje jen délka setkání. Odvíjí se od odborné přípravy, kontinuálního vzdělávání i zdrojů potřebných k udržení kvality a bezpečí...
Přečíst